Buddhista oltár a tibeti tradíció szerint
Az oltár kapcsolatban van minden érző lény három szent központjával:
 - testünkkel,
 - beszédünkkel, 
 - és tudatunkkal.
![]()  | 
| A " Három Kapu": Om Ah Hung - test, beszéd, tudat Guru Rinpoche homlokán, torkán és szívén ábrázolva | 
Ezért az oltár alapja a fent leírt három erőközpontunk három tiszta szimbóluma:
 - Buddha vagy egy buddhista istenség ( Manjushri, Csenrézi, Tara, stb. ) szobra az oltár közepén - a test szimbóluma,
 - Szent szöveg sárga vagy vörös árnyalatú finom anyagba göngyölve a középtől balra - a tiszta beszéd szimbóluma, a Dharma,
 - Sztupa, vagyis szent ereklyetartó az oltár jobb oldalára tegyük - a tiszta tudat, buddha-tudat szimbóluma.
![]()  | 
| Középen a Buddha, jobbra a sztupa, a könyv a Buddha előtt majdnem középen, inkább enyhén balra | 
Oltárunkon a három fő tárgyon kívül elhelyezhetünk további Buddha szobrokat, valamint bodhiszattvák és tanvédők képeit.
Fontos!
Oltárunkat mindenképpen magas helyre tegyük, semmiképpen ne a földre  vagy a padlóra.
![]()  | 
| Tibeti oltár, az asztalon sorakoznak a felajánlások | 
Ezután következnek a felajánlások:
 - hét felajánlócsészét , melyek minden irány és minden idő Buddháinak tett felajánlásainkat jelentik, reggelenként tiszta vízzel megtöltünk,
 - akár vizet, akár valódi felajánlásokat is használunk, a tudat, a mantra és a mudra által válnak élővé, úgy adjuk, mintha a világ összes értékes gyönyörűségét ajánlanánk fel,
 - az oltáron a vizesedények egymás mellett rizsszemnyi távolságra sorakoznak,
 - a tálkákba különös gondossággal töltsük a vizet: ha túlcsordul, az a morális fegyelemmel való problémát szokta jelenteni, ha azonban sikerül mindegyik felajánlócsészét hibátlanul megtöltenünk, máris az erények halmozásának egy módját sikerült gyakorolnunk.
![]()  | 
| Oltárcsészék megtöltve víz felajánlással | 
Ha nemcsak vizet, hanem valódi felajánlásokat is szeretnénk az oltárunkon, akkor a következő a teendőnk, az alábbi jelentéssel
( A hét oltárcsésze jelentése szemből nézve és balról jobbra haladva, az első, második és ötödik csészében van víz, a többiben rizs ) :
 1. , Első tál tiszta víz a budddhák itala, a tudat tisztaságát jelenti,
 2. , Második tál tiszta víz a lábmosást szimbolizálja, a test tisztaságát jelenti,
 3. , Egy tál rizs, közepén virággal a szem számára, a látás általi gyönyörűséget jelenti,
 4. , Egy tál rizs benne füstölővel az orr számára , a szaglás általi gyönyörűség, a Dharma mindent átható kvalitásának szimbóluma,
 5. , Vajmécses következik, ez a negyedik és az ötödik tál közé kerül, a világosság, a szamszára összes fénye beleértve a napot, holdat és a csillagokat,
 6. , Egy tál illatos víz a test mosására, a feltétel nélküli odaadás szimbóluma,
 7. , Egy tál rizs tetején édességgel vagy gyümölccsel az ízlelés gyönyörűségére, a hála szimbólumaként,
 8. , A hetedik tálka rizsre hófehér színű jobbra csavarodó kagylót helyezünk zenefelajánlás szimbólumaként, a fül gyönyörűségére.
| A hét csésze a képen és a vajmécsestartó a fenti leírás szerint | 
Este a tálkákból a vizet a házban vagy a ház körül élő növényekre önthetjük. Ezután töröljük a felajánlócsészéinket szárazra, és fordítsuk őket lefelé. Ha a mécsest estére szeretnénk eloltani, mindenképpen legyezve, vagy elkoppintva tegyük. A rizzsel teli tálkákhoz nem nyúlunk, csak a vizesedényeket töltjük és ürítjuk reggel és este.
![]()  | 
| Vajmécses tartó tibeti tradícionális díszítéssel | 
![]()  | 
| Oltárcsészék lefordítva Az írást Bokar Rinpoche tanítása alapján készítettem, váljon minden érző lény javára!  | 
Ha épp oltárt szeretnél otthonodba webáruházunkból bevásárolhatsz: http://www.tibetan-shop-tharjay-norbu-zangpo.hu/tibeti_buddhista_oltar_117






Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése