2014. március 29., szombat

Guru Rinpoche élete 30.rész

Buddhaság elnyerése Bodhgayan


Guru Rinpoche még tőle megszokottan sem mindennapi dolgokat vitt véghez:

  • Bodhgayara ment, ahol a történelmi Buddha, Sakyamuni elérte a megvilágosodást
  • itt megteremtette a Haragvó Istenségek Mandaláját
  • a mandala segítségével bemutatta módját, amivel a Dharma és a helyes motiváció elérhető a megvilágosodás



Mandala 3 dimenziós - ezt nem Guru Rinpoche készítette, a kép illusztráció

Ekkor az égbe emelkedett, eltűnt a szem elől, majd más-más alakzatokban megjelenve, természetfeletti képességeit nem titkolva, nyilvánvalóvá tette a szemlélődők számára az elemek feletti uralmát.

Guru Rinpoche rajz

A földre visszatérve drágakövekből sztupát épített.

Drágakő sztupa, a kép illusztráció, ezt nem Guru Rinpoche építette

A rengeteg tanult pandit először elámult Guru Rinpoche megnyilvánulásaitól, majd óriási inspirációt merítve a látottakból, szívből kérték a mestert, avassa be őket a Dharmába. Hálájuk jeléül ettől fogva  Nagy Panditnak szólították.

A panditok pontosan leírták a tanításokat, majd egy drágakőből készült ládába helyezték őket.

Ezen nagyszerű események után hét napon keresztül szakadatlanul ömlött az eső, a mérhetetlen áldás testet öltéseként. Megszűntek a betegségek és megjelentek a szerencse jelei.

Így nézett ki Guru Rinpoche, Ő maga mondta erről a szoborról: "Olyan, mint én"


Így történt, hogy a világ szeme láttára Guru Rinpoche elnyerte a buddhaságot a máig is szabadon látogatható fényességes helyen, Indiában, Bodhgayan.

Folyt. köv.
Lemaradtál az előző részekről? A bal oldali sávban mind az eddigi 29-et megtalálod.

Tibeti buddhista hangulatú dolgainkat megnézheted webáruházunkban itt: http://www.tibetan-shop-tharjay-norbu-zangpo.hu









2014. március 15., szombat

Chotrul Duchen, az első tízmilliószoros nap 2014-ben

Chotrul Duchen a Ló évében 2014. 03. 16.

Nem lepődtök meg, ugye, hogy Sakyamuni Buddha idejében pont olyanok voltunk mi emberek, mint most?

  •  ugyanúgy a három érzelmi méreg- a gyűlölet, a vágy és a butaság - uralta tudatállapotok alatt teremtettük a szenvendésünk okait
  •  ugyanúgy fogalmunk sem volt honnan jön a bánat, a fájdalom, miért élünk, miért halunk, mi az oka és hogyan lehet megszüntetni
  •  ugyanúgy vágytunk a boldogságra, de nem ismertük az okait, és tehetetlenül vártuk a szerencsénket


Hogyan függ ez össze a Chotrul Duchen-nel,  az elsővel a négy nagy buddhista ünnepből, amit tízmilliószoros nap -ként terjedt el a köztudatban?

  •  Buddha Sakyamuni a bodhifa alatt történt megvilágosodása után 6 héttel tanított először, tanítványai egyre gyarapodtak, de a kétkedők is
  •  abban a szellemi környezetben Indiában nem volt ritkaság spirituális dolgokkal foglalkozni, és sokaknak sikerült is természetfeletti kvalitásokat megvalósítani, de a megvilágosodást egyedül Buddha realizálta
  •  ugyanúgy a hétköznapi elme számára nem látszott a különbség az egyszerű sziddhi, és a valódi megvilágosodott tudat között, mint manapság,
  •  ugyanúgy kétkedők hada kritizálta a Buddha tanításait, egy szinten észleleve Őt tudatlanságában a hétköznapi varázslókkal 


Sakyamuni Buddha szobor, Mahabodhi Temple, Bodh Gaya, India


DE!

Sakyamuni Buddha, a végtelenül kegyelmes, mindenkinek megadta a lehetőséget akinek egy porszemnyi nyitottsága is volt arra, hogy Rá figyeljen.

Nem akárhogy tanított:

  • az újévtől kezdődően 15 napon keresztül nap-mint nap más csodát mutatott be, olyat, amire csak az elemeket teljesen uraló megvilágosodott elme képes,
  • más-más formában jelent meg tanítványai és a kétkedő érdeklődők előtt, így tanítva a buddhista dharmát a kételyek eloszlatására, hozzásegítve az érző lényeket az érdemeik halmozásához és feltétlen odaadásuk kialakulásához.


Sakyamuni Buddha tanít


Sakyamuni Buddha tanítása, a dharma hirdetése, az Igazság maga, óriási inspirációt jelentett a résztvevőknek a buddhista szellemi út gyakorlására. 

Rengetegen értek el figyelemreméltó szellemi fejlődést. Az ünnepen erre emlékezve meríthetünk inspirációt saját gyakorlásunkhoz.

Legyen segítségünkre Buddha mantrája, hogy biztos sikerüljön kihozni magunkból a jobbik énünket, Ani Choying Drolma, tibeti nemzetiségű nepáli apáca előadásában: 




Ha tibeti buddhista hangulatra vágysz nézz körül webáruházunkban itt: http://www.tibetan-shop-tharjay-norbu-zangpo.hu

Angol nyelvű információ a tízmilliószoros buddhista ünnepről itt: http://en.wikipedia.org/wiki/Chotrul_Duchen

2014. március 9., vasárnap

Tibeti buddhista oltár 3. rész


Buddhista oltár a tibeti tradíció szerint

Az oltár kapcsolatban van minden érző lény három szent központjával:
 - testünkkel,
 - beszédünkkel, 
 - és tudatunkkal.
A " Három Kapu": Om Ah Hung - test, beszéd, tudat Guru Rinpoche homlokán, torkán és szívén ábrázolva

Ezért az oltár alapja a fent leírt három erőközpontunk három tiszta szimbóluma:
 - Buddha vagy egy buddhista istenség ( Manjushri, Csenrézi, Tara, stb. ) szobra az oltár közepén - a test szimbóluma,
 - Szent szöveg sárga vagy vörös árnyalatú finom anyagba göngyölve a középtől balra - a tiszta beszéd szimbóluma, a Dharma,
 - Sztupa, vagyis szent ereklyetartó az oltár jobb oldalára tegyük - a tiszta tudat, buddha-tudat szimbóluma.
Középen a Buddha, jobbra a sztupa, a könyv a Buddha előtt majdnem középen, inkább enyhén balra
Oltárunkon a három fő tárgyon kívül elhelyezhetünk további Buddha szobrokat, valamint bodhiszattvák és tanvédők képeit.
Fontos!
Oltárunkat mindenképpen magas helyre tegyük, semmiképpen ne a földre  vagy a padlóra.

Tibeti oltár, az asztalon sorakoznak a felajánlások
Ezután következnek a felajánlások:
 - hét felajánlócsészét , melyek minden irány és minden idő Buddháinak tett felajánlásainkat jelentik, reggelenként tiszta vízzel megtöltünk,
 - akár vizet, akár valódi felajánlásokat is használunk, a tudat, a mantra és a mudra által válnak élővé, úgy adjuk, mintha a világ összes értékes gyönyörűségét ajánlanánk fel,
 - az oltáron a vizesedények egymás mellett rizsszemnyi távolságra sorakoznak,
 - a tálkákba különös gondossággal töltsük a vizet: ha túlcsordul, az a morális fegyelemmel való problémát szokta jelenteni, ha azonban sikerül mindegyik felajánlócsészét hibátlanul megtöltenünk, máris az erények halmozásának egy módját sikerült gyakorolnunk.

Oltárcsészék megtöltve víz felajánlással

Ha nemcsak vizet, hanem valódi felajánlásokat is szeretnénk az oltárunkon, akkor a következő a teendőnk, az alábbi jelentéssel
( A hét oltárcsésze jelentése szemből nézve és balról jobbra haladva, az első, második és ötödik csészében van víz, a többiben rizs ) :

 1. , Első tál tiszta víz a budddhák itala, a tudat tisztaságát jelenti,
 2. , Második tál tiszta víz a lábmosást szimbolizálja, a test tisztaságát jelenti,
 3. , Egy tál rizs, közepén virággal a szem számára, a látás általi gyönyörűséget jelenti,
 4. , Egy tál rizs benne füstölővel az orr számára , a szaglás általi gyönyörűség, a Dharma mindent átható kvalitásának szimbóluma,
 5. , Vajmécses következik, ez a negyedik és az ötödik tál közé kerül, a világosság, a szamszára összes fénye beleértve a napot, holdat és a csillagokat,
 6. , Egy tál illatos víz a test mosására, a feltétel nélküli odaadás szimbóluma,
 7. , Egy tál rizs tetején édességgel vagy gyümölccsel az ízlelés gyönyörűségére, a hála szimbólumaként,
 8. , A hetedik tálka rizsre hófehér színű jobbra csavarodó kagylót helyezünk zenefelajánlás szimbólumaként, a fül gyönyörűségére.

A hét csésze a képen és a vajmécsestartó a fenti leírás szerint

Este a tálkákból a vizet a házban vagy a ház körül élő növényekre önthetjük. Ezután töröljük a felajánlócsészéinket szárazra, és fordítsuk őket lefelé. Ha a mécsest estére szeretnénk eloltani, mindenképpen legyezve, vagy elkoppintva tegyük. A rizzsel teli tálkákhoz nem nyúlunk, csak a vizesedényeket töltjük és ürítjuk reggel és este.

Vajmécses tartó tibeti tradícionális díszítéssel

Oltárcsészék lefordítva



Az írást Bokar Rinpoche tanítása alapján készítettem, váljon minden érző lény javára!
Ha épp oltárt szeretnél otthonodba webáruházunkból bevásárolhatsz: http://www.tibetan-shop-tharjay-norbu-zangpo.hu/tibeti_buddhista_oltar_117

2014. március 1., szombat

Tibeti Újév! Happy Losar ! Boldog Ló Évet!



Tibeti Újév alkalmából kívánok Nektek boldog, békés, hosszú életet !

Mestereink, Beru Khyentse Rinpoche és Jamgon Kongtrul Rinpoche az indiai Mainpathban lámáikkal a hagyományos 1 hetes Mahakala szertartás végét hűen a tradíciónkhoz, láma tánccal zárták:




A tibeti tradícionális táncot megelőző egy hetes pudzsa a mainpath-i templomban zajlott:



az évszázadok óta változatlan szent szövegek szerint, amit időről időre a tibeti dobokkal, rathungokkal, cintányérokkal, kagylókürtökkel és csengőkkel előadott zenefelajánlás színesített.
Az egy hetes szertartás végeztével, kihozták az udvarra, a majdani lámatánc helyszínére a Mahakala-tormát, ami a pudzsák alatt végig a templom speciálisan erre a gyakorlatra összeállított Mahakala-oltár része volt. 
Mahakala torma a templom oltárán

A torma tibeti szó, nem azonos a nálunk oly népszerű csípős gyökérrel, nem is tibeti wasabi, hanem az "istenek eledele" szabad fordításban, vagy mondhatjuk isteni éteknek is, a lényeg, hogy a torma mindig az istenségeknek adott felajánlás:
Ugyanaz a Mahakala torma, ami eddig a templom oltárán állt, már kint az udvaron várja a láma táncot  Lama Sonammal, Rinpoche hongkongi rezidens lámájával
Mestereink jelen vannak a templom előtt ülve követik a szertartást

Beru Khyentse Rinpoche és Jamgon Kongtrul Rinpoche

A hely számos tibeti család otthona. Generációk nőttek fel itt hagyományos tibeti környezetben, a lámák szerető kedvességét és a dharmát nem kellett nélkülözniük az Indiába menekült tibetieknek. A képen a mainpath-i templomot látjátok, jobbra kis sztupa mellette:




Az óév lezárása ez, erős bevált módszer az akadályok elhárítására, és egyben készülődés az újévi ünnepre, a Losar -ra tibetiül, ami az ő holdnaptáruk szerint most a Ló éve. 

Ilyenkor sütik 
-a kabszét, ami nagyjából olyan, mint nálunk a forgácsfánk, 
-és persze a tukpa, a speciális levesük, 
-és a momo, a fűszeres darált hússal töltött gőzölt tészta gombóc kihagyhatatlan kelléke az ünnepi menünek a sült és párolt zöldségek és rizs mellett.


Készülődés a konyán, indiaiak tisztítják a zöldséget
Ha tehetitek, mondjatok el néhány mantrát, vagy bármilyen, a jó szívetekből jövő imát, jókívánságot, ami egy csepp boldoságot hozzátesz a világunkhoz. Minden nap kiváló az ilyen igyekezet, de ezen a napon különösen szerencsés ezt tennünk.

Mestereink a Tibeti Újév első napján:


Losar - Tibeti Újév 2014. 03. 02. Mainpath, India



Búcsúzóul videó a decemberi bodhgayai lámatáncról, ami szintén 1 hetes Mahakala pudzsa után egy álló napig tartott:



Itt találtok meg minket a munkánkkal kapcsolatban, mesterünk, Beru Khyentse Rinpoche webáruházán dolgozunk Gabóval: http://www.tibetan-shop-tharjay-norbu-zangpo.hu

A fotókat Lama Sonam, Rinpoche hongkongi rezidens lámája készítette, amit nagyon köszönünk Neki, a videot én, anita vettem fel Bodhgayan, 2013. decmberben.

2014. február 23., vasárnap

Guru Rinpoche élete : 29. rész

A gyógyító mesterek párbaja

A birodalomban, aminek egyik temetőjébem Guru Rinpoche gyakorolt, egy Balin nevű jógikirály uralkodott. Két felesége volt és mindkét feleségétől egy-egy fia született. 

2 kis herceg - a kép illusztráció

Az idősebbik fiú átfogó kiképzést kapot a gyógyítás művészetéből, míg a kisebbik semmilyen útmutatásban nem részesült.

A király elérkezettnek látta az időt, hogy fiait nyilvános megmérettetésnek tegye ki, ezért versenyt hirdetett a gyógyítás tudományának témájában óhajtotta összemérni a királyfik felkészültségét.

A fiatalabb fiú anyja nagyon elkereseredett, mert fia tanulatlansága révén elképzelhetetlennek látta, hogy felülkerekedhet tanult bátyján. A fiú nem esett kétségbe, megvígasztalta édesanyját, majd felkereste a temetőben Guru Rinpochét, hogy megtanulja tőle a gyógyítás művészetét.

Guru Rinpoche


Elérkezett a verseny ideje, és a király kihirdette, hogy a győztes örökli a birodalom trónját.
Az idősebb fiú nagyon ügyesen adott számot tudásáról, több száz orvosi értekezés ismeretéről, viszont a lába nyomába sem ért ezzel öccsének, aki nem csak a gyógyítás, hanem a Buddha dharma magyarázatában is jeleskedett. A hat világ lényei ámulattal hallgatták tanítását. 

A király fejet hajtott kisebbik fia tudása előtt, pláne, hogy tanulás nélkül szerezte azt, és tisztelete jeléül meghajolt előtte, és a lábát a fejére helyezte.

Az idősebb királynő felbőszülten kiabált, hogy biztos titokban más oktatást kapott az ifjabb herceg, és ha egyforma lett volna a kiképzés, bizonyára az ő fia kerekedik felül, és azonnali öngyilkossággal fenyegetőzve követelte a birodalom kettéosztását.

A király nem ellenkezett, viszont a győztes fiú nem vágyott a trónra, annál inkább vágyott mestere, Guru Rinpoche tanításaira. Így a királyság utódlása is megoldódott, és királyfi kiváló tanítvánnyá vált, Sziddi Pala néven lett ismert.

Folyt. köv.
Lemaradtál az előző részekről? A bal oldali sávban mind a 28 előzőt megtalálod.

Tibeti buddhista hangulatú dolgainkat megnézheted webáruházunkban itt: http://www.tibetan-shop-tharjay-norbu-zangpo.hu


2014. február 22., szombat

Mala használata, belső információk első kézből

Tudod mi az újdonság abban, amit itt olvasni fogsz? 
  •  mala használatát nem könyvből tanultuk, hanem a tibeti lámáinktól kaptuk a tudást,
  • maláról az információkat nem internetes oldalakról másoltuk, mondhatni a gyakorlás "melléktermékeként" vált gyakorlatunkká. 

Először az alapokat osztjuk meg Veled a tibet maláról.

Mesterünk, H. E. Beru Khyentse Rinpoche 2013. szeptemberében Budapesten, kagyló malával

  • A mala fő célja a mantra recitációs gyakorlás segédeszközeként a hangosan vagy magunkban kimondott mantrák számolása. 



A tibeti buddhista hagyomány tanítása szerint ez sem nem matematikai megközelítés, sem nem öncélú ujjizomtorna, hanem a test-beszéd-tudat hármas egységének szikronba hozása a következőképpen:
 - a töretlen tibeti buddhista hagyományt képviselő mesteredtől kapott útmutatás szerint a gyakorlatod vizualizációja a tudatod rossz karmáját tisztítja,
 - a gyakorlatod mantrája, amit a vizualizáció fenntartása közben mondasz a beszéded negatív karmáját tisztítja,
 - a mantra számolása a malád segítségével a tested rossz karmáját tisztítja.
Ha találkoztál már a tibeti buddhista tanításokkal, akkor valószínűleg a fenti sorok értelmezése nem okoz nagy gondot, ha viszont most ismerkedsz a buddhista szellemiséggel ne csodálkozz, ha úgy érzed magad, mint eltévedt vidéki gyerek a nagyvárosi forgatagban. Nyugi, mi is így kezdtük.

Tibeti türkiz mala achátból égetett dzi kő mintájú osztó szemekkel

  • A mala használata egyszerű, könnyen automatikussá válik, ha gyakoroljuk. Első tibeti lámámmal, Drága Láma Ngawang-gal többször előfordult, hogy ült a templomban, Ommanipemehung mantrát recitálva malájával a kezében, és egyszerűen ülve elaludt. A mala kiesett a kezéből, de alvás közben is észrevehtően mozgott a szája, és a hüvelykujja ugyanabban az ütemben számolta a mantrákat, ahogy azokat suttogta. Mi ettől a magasrendű töretlen jelenléttől fényévekre vagyunk, de lássuk hogy is néz ki ez a gyakorlatban.

Láma Ngawang tari központjában H. H. Karmapa - val

  • A malánk a guru szemmel kezdődik, ami egy nagyobb gömb, tetején egy kúp alakkal. Ezt sztupának is szokták hívni, ez az a szem, amit sosem lépünk át. A guru utáni első szemnél kezdjük a számolást, és mikor körbeértünk, a malánkat megfordítva indítjuk a következő kört. 


Lótuszgyökér malán guru szem sztupával és tradícionális fix tibeti csomóval az elején 

Annyi mantrát mondunk, amennyi a gyakorlatunk előírásában szerepel, vagy ha tőlünk függ a mennyiség, akkor ajánlott egy kicsit feszegetni a komfortzónánk határait. A lényeg a mindennapi töretlen gyakorlás, hogy olyan megszokásunkká váljon, mint a mindennapi hétköznapi szükségleteink.



Használhatunk 108 szemes, 27 szemes, 21 szemes malát, éppen melyik a praktikus az aktuális gyakorlatunkhoz, rajtunk múlik melyiket választjuk, a lényeg, hogy szívesen mantrázzunk vele.
A mi tradíciónkban szerencsés, ha a mala olyan helyről származik, ahol, szinte harapni lehet a magasrendű spirituális aktivitást a levegőben, ezért hozzuk a maláinkat Nektek innen:


  • Az instant ( azonnali, előre elkészített ) megoldás a malával kapcsolatban, és egyéb a buddhizmushoz kapcsolódó tárgyainkkal kapcsolatban nálunk azért nem szokás, mert a mi tradíciónk ereje a mester-tanítvány viszonyban rejlik. Nagyjából így válnak a malák személyes tárggyá:
 - nem árt, ha tudod, hogy tiszta helyről származik ( nem kapcsolódik hozzá lopás, hazudozás, egyéb negatív dolog ), akár Te magad is készíthetsz magadnak, ha elég ügyes vagy
 - a mesteredtől kérsz áldást a gyakorlásodhoz, és ekkor a maládat is megáldja,
 - az lesz benne, amivel megtöltöd, minél tisztább szándékkal, minél önzetlenebbül gyakorolsz minden érző lény javára, a malád is annál többet fog hordozni ebből a minőségű erőből,
- tibetiektől láttam, hogy a sztupát körüljárva a sztupa oldalához, kolostorokban oltárokhoz, nagy lámák trónjának asztalához érintették a malájukat
- ha találkoztak igazi jógival, lámával, akit ismertek, kértek a malájukra is áldást.

Ha kedvet kaptál a nézelődéshez, maláink között, ne habozz kattints ide webáruházunkban: http://www.tibetan-shop-tharjay-norbu-zangpo.hu/mala


2014. február 16., vasárnap

Guru Rinpoche élete 28.rész: Hogyan lett a gonosz királyból tízmilió sztupa építője?

#Guru_Rinpoche élete 28.rész: Ashoka király története


Guru Rinpoche miután a nyolc nagy temetőt meglátogatta Ashoka király birodalmába érkezett. A király gonosz természetű volt, a buddhista tanítások nem érdekelték, örömét lelte az ártásban.
Ellentétet szított a szerzetesek között, majd beteges hatalmi mámorában a fiatalokat megölette, az öregebbeket pedig megkínoztatta.
Ashoka király

Guru Rinpoche az elevetemült viselkedés megfékezésére egy jógi alakját vette fel, és alamizsnát kéregetett.

A királyt ez iszonyúan felbőszítette és azzal vádolta Guru Rinpochét, hogy kizárólag az ő megszégyenítésére koldulgat a birodalmában. Azon nyomban börtönbe vetette, de ez nem volt neki elég, forró olajba dobatta, és megparancsolta, hogy addig főzzék, amíg fel nem oldódik.

Másnap kíváncsian vizsgálgatta a főzetet, de a látvány, ami fogadta, teljesen kitisztította zavaros elméjét:
A forró olaj tetején egy lótuszvirág kelyhében ülő jógit látott. Azon nyomban őszintén megbánta bűneit, és megkérte Guru Rinpochét, fedje fel előtte, hogyan tisztulhatna meg, mert rengeteg gyalázatos dolog van a rovásán.
Guru Rinpoche


A válasz így hangzott:
 - Egyetlen éjszaka alatt kell tízmillió sztupát felépítened, és élen kell járnod kimagasló jócselekedetekkel a szegények irányában, kizárólag így tudod megtisztítani azt a mérhetetlen bűnt, amit az érző lények kárára felhalmoztál!
Ashoka király elbizonytalanodott, és megkérdezte:
 - Ez azt jelenti, hogy bár a szegények istápolásában mostantól bármennyire élen járok, ennyi sztupát ilyen rövid idő alatt lehetetlen felépíteni, ezért szavaid jelentése félek az, hogy nincs mód a bűneimet megtisztítani.
 Sztupa - sztupák


Guru Rinpoche megnyugtatta:
- Buddha Sakyamuni megjósolta eljöveteledet és képes vagy mindezek végrehajtására, csak el kell menned Bodhgayara a bodhi fához, ahol Buddha elérte a megvilágosodást és ott kell imádkoznod tiszta szívből, és nem lesz több akadály. Azért születtél e világra, hogy valóra váltsd Buddha jóslatát.
A király a bodhi fához érve így imádkozott:

Bodhifa, Bodhgaya, India- mai napig bárki számára látogatható

- Ha valóban azért születtem e világra, hogy Buddha jóslatát beteljesítsem, adj erőt, hogy képes legyek a megvalósítására!
A jóslat beteljesedett, és a király meg tudta tisztítani a rengeteg negatív karmáját.

Folyt. köv.
Lemaradtál az előző részekről? A bal oldali sávban mind a 27 előző részt megtalálod.

Tibeti buddhista hangulatú dolgainkat megnézheted webáruházunkban itt: http://www.tibetan-shop-tharjay-norbu-zangpo.hu