2014. február 15., szombat

Tibeti hangtál legendák: titkok és megoldások



Tibeti mesterünk, a webáruház tulajdonosa Őeminenciája Beru Khyentse Rinpoche

Régóta tartozom ezzel az információval Nektek.
Miért kellett várnotok ilyen sokáig?

Tudjátok, nem hétköznapi webáruház vagyunk. Mesterünk, Beru Khyentse Rinpoche tanítványaiként tanácsai:
 - a tíz pozitív cselekedet gyakorlása és a tíz negatív elkerülése közül kiemelten kezelve:
   ~ úgy dolgozzatok, hogy az emberek mindig örüljenek annak, amit tőletek vesznek
   ~ nem jó dolog becsapni az embereket.


Mi köze ennek a hangtálakhoz? Nagyon egyszerű!
A mi tradíciónkban használunk
- malát
- imazászlót
 -imamalmot
 -tibeti szimbólumokat pl. ékszereken,
 -oltár kellékeket
 -istenségek formáit tangkán, szobron, képeken
 -ting sha-t, vadzsra & gantha-t ( a mini tibeti cintányér páros, és a tibeti csengő&dordzse )
ezekről bármit kérdeztek, tudok válaszolni, milyen mantra van ráírva, melyik istenségé, ha mélyebben érdekel hol tudsz utánanézni, kitől kérheted a gyakorlatát, mert több évtizede ez az életem a mestereim és segítő társaim kedvességéből és a magam igyekezetéből.




  • Tibeti hangtálakat Nepálból hozom, mert sokan kértétek. Mindig ugyanattól a hangtálas mestertől, én magam válogatom. Tibeti tanítóm kathmandui rezidens lámája segít mindenben, de ő a hangtálakról még csak nem is hallott. Dolgozom kint élő világi tibetiekkel, helyi nepáliakkal. Soha, senki nem tudta megmondani nekem:
 - honnan származik a tibeti hangtál
 - mire használták és használják most
 - melyik tibeti tradícióban keressem egyáltalán
 - kitől lehet a hangtállal való gyógyítást megtanulni, sőt, ebben az összefüggésben, hogy gyógyítás hangtállal, nem is hallottak!!!


a Nagy Sztupa Kathmanduban, nézd meg a videot, ha van 41 másodperced, mert Neked "forgattam":

 


Mesteremtől, Beru Khyentse Rinpochétől buddhista tanításokkal, meditációval kapcsolatban szoktam kérdezni, a boltjában hogyan és mit dolgozunk itthon vagy Bodhgayan, az teljesen ránk van bízva ( többesszám a Gabó meg én ), azt a mi dolgunk tudni, Ő mégiscsak a Manjushri emanációja, előző életeit egészen Sakyamuni Buddháig vissza tudjuk vezetni, nem tartottam elég fajsúlyosnak a hangtál kérdést, hogy feltegyem.


Egészen idén decemberig. 


Ha tisztázatlan az eredet, tisztázatlan az információ hitelessége, onnan meg aztán nem tudni mi lesz belőle. Ugyanúgy, ahogy almamagból nem lesz dinnye, innen-onnan engedély nélkül, gyakorlati megvalósítás nélkül, összelopkodott információkból félrevezetés és félreértés lesz. 


Ezen következtetésekre jutva, a buddhista világ kellős közepén, a szent Bodhgayan megkérdeztem Rinpochét, hogy a tibetiek mire használják a hangtálat, hogyan gyógyítanak vele. Azt válaszolta mosolyogva:
 - " Nem tudom, talán Japánól került Tibetbe, mi nem használjuk "


Hoppá! Erre nem számítottam.



  • Tibeti hangtál 

amiről nem tud az a tibeti dharmaherceg, aki ott született, mind a négy hagyományvonal átadásával és megvalósításával rendelkezik, maga a XVI. Karmapa, a jógik királya találta meg Rinpochét, mint Khyentse inkarnációt, a Dalai Láma Őszentségétől kezdve Dilgo Khyentse Rinpochén át Kalu Rinpochéig sorolhatnám a gyökérlámáit, akik tanították, kis túlzással mondhatnám, hogy amiről nem tud az nem valószínű, hogy létezik ebben a szellemi vonulatban.

1. kép: H. H. Dalai Láma és H. E. Beru Khyentse Rinpochénk Bodhgayan, a Karma Temple előtt

2. kép: Rinpochénk és Kalu Rinpoche
3. kép: Rinpochénk és H. H. XVI. Karmapa
4. kép: Rinpochénk, Dilgo Khyentse Rinpoche és Kalu Rinpoche






Ezen a ponton vált teljesen egyértelművé, hogy máshol kell keresnem a forrást, amiben mint sokunknak sok esetben, Mr. Google volt a segítségemre. Találtam az írások alapján valakit, aki alaposan utánajárt a kérdésnek elméletben és sikerrel gyakorlatba is ültette. A német illetőségű kutatónak és megvalósítónak szerencsénkre kis hazánkban szorgoskodik egy személyes tanítványa, Radnai Zsuzsa, aki volt olyan kedves, hogy szóba állt velem, és megengedte, hogy az ő tudományukat és saját tapasztalataimat felhasználva írjak Nektek a hangtálakról ( elérhetőségek, linkek a cikk végén )


Következik az egyszer volt, hol nem volt:
Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy Peter Hess nevű német mérnök ember, akit annyira érdekelt a keleti zene hatása az emberi lélekre, hogy alapos kutatómunkába fogott:
 - útjai során Tibet, Nepál és India vidékein a helyi tradícionális zene gyógyító hatását vizsgálva
 - közel 20 év alatt arra az eredményre jutott, hogy:
    ~az energiarendszerünkben fellépő zavaros működések hatékonyan harmonizálhatók
    ~immunrendszerünk erősödésével járnak
a keleti alapokra épülő, általa kifejlesztett Hangmasszázs Terápia alkalmazásával


Peter Hess a képen:






A hangtálak eredetét pontosan Peter Hess sem találta meg - így nem csoda, hogy nekem sem sikerült. Annyi valószínűnek látszik, hogy a harangok előbb voltak, még egészen a fémek emberi megmunkálásának kezdetétől. Keleten a Himalaya vidékén kívül Japánban, Kínában és Thaiföldön ismertek. Hangjuk olyan, mikor kívülről szólaltatod meg a harangot.
A kutató szerint ezeket a tálakat a tibetiek étel és ital tárolására használták.
Lindner szerint a hangtálak a bön tradícióból ( tibeti vallás a buddhizmus előtt, mielőtt Guru Rinpoche Tibetbe vitte a Dharmát) kerültek a buddhizmusba, és eredetileg gyógyításhoz, és pudzsákhoz használták őket.

A Lindner-féle megállapításhoz hozzáfűzném a saját tapasztalatomat a tibeti karma kagyü tradícionális gyakorlataival kapcsolatban, a zene tükrében:
 - a kagylókürtöt mindig megfújatta a pudzsa kezdetét jelezve a templom bejárata előtt az oltár felelőssel ( tibetiül: csojok ) első lámám, Láma Ngawang, jelezve a 6 világ lényeinek, hogy jöjjenek, mert ebből a jóból ami itt következik, jut mindenkinek
- minden szertartáson a csengő és a dordzse használata elengedhetetlen része az egésznek, zene felajánlás tulajdonképpen
- ting-sha speciális szertartáson beavatáshoz kötött gyakorlatokon szerepelt mindig
- több féle álló és kézi dob, több féle kürt és cintányér alkotta a szertartás zenekarát, pontos forgatókönyv szerint
- Bodhgayan, míg a XVII. Karmapa Őszentsége mesterem kolostorában tartózkodott a Kagyü Mönlam idején, minden este pontban 19.00-kor elkezdtek zenélni a lámák a templom tetején 30 percen keresztül az Ő tiszteletére.
Összefoglalva: lélekemelő az egész, úgy ahogy van, ilyen közegben nevelkedtem tibeti-hang témakörben, innen veszem a bátorságot, hogy hangtálakat is válogassak Nektek. Kulcsszó: harmónia.
A Peter Hess alap hangmasszázshoz három féle tálat használnak
 1. Az univerzális tál: 
széles hangspektrum 100-2800Hz, ütőtől függ milyen tartományban szólal meg, 21cm-22cm átmérőjű, a súlya 1 kg körül mozog, általában 900és 1000gramm között. Kiválóan alkalmas a harmonikus energiaáramlás visszaállítására ott, ahol ez gátolva van. A test bármely részének kezelésére használják.


 2. A medence tál:  100 és 1000Hz közötti hangtartomány között szólal meg. 1,5 kg körüli súlyú és átmérője 25-29 cm között változik. A hát és a medence területének segítője, itt is a különböző ütőkkel tudják a különböző hangokat előcsalogatni a páciens örömére.

 3. A szívtál : 200 és 1200Hz közötti tartomány, a kicsi 0.6 kg körüli súlyú és 16 cm-es átmérőjű, a nagy pedig 1.3kg-os 21-22 cm-es átmérővel.

A hangtál hangereje is változó, az ütés ereje és maga az ütő is befolyásolja, 50 és 100 decibel között mozog.

Ezeket a speciális hangmasszázs tálakat a Peter Hess gyártja és forgalmazza, ha ilyen mélységben érdekel a témakör, akkor a Radnai Zsuzsa ( a képen mosolyog ) tud Neked segíteni, elérhetőségek a cikk végén.


 



Ha még kezdő "elsőhangtálas" vagy, esetleg kifejezetten a kutatás alapjául szolgáló tradícionális tibeti hangtálakkal szeretnél harmonikusabb hangulatot teremtedni magadnak és környezetednek, akkor a következőket tudom megosztani Veled a saját tapasztalatomból:


 - minden egyes vevő, aki az általam gondosan válogatott sima vagy mantrás tradícionális tibeti tálakból vásárolt, vagy örömmel használja az egy tálját, vagy visszatér hozzánk és egész készletet gyűjt magának.


 - minden darab egyedi nálunk, nincs két egyforma sem méretben, sem hangban, sem mintában, mind szorgos kezek munkája, és ami a legfontosabb, nem az ára, hanem a hangja alapján válogatom Nektek, mert tisztában vagyok vele, hogy nem a világ legolcsóbb hangtáljára vágytok, ahogy nem a legolcsóbb autót szeretnéd, mert akkor csak Trabantban pöfögne mindenki, ugye?


- A hangtálak egy része nálunk a tradíciónk szerinti mantrákkal és szimbólumokkal díszített, mert saját bőrünkön tapasztaljuk a tibeti buddhista hagyomány áldásos erejét, és gyakorlataink alapján ennek óriási hasznáról személyes tapasztalattal is rendelkezünk, így számodra is igyekszünk hozzáférhetővé tenni a matrával díszített hangtálak formájában.


Tibeti hangtál 7 fémből:






Hangtálak webáruházunkban megvásárolhatók azonnal készletről itt: http://www.tibetan-shop-tharjay-norbu-zangpo.hu/hangtal


Radnai Zsuzsa, Peter Hess magyarországi képviselőjének honlapja, a honlap bal oldalán és minden oldal alján telefonszámát és email címét is megtalálod: http://www.hangmasszazs.hu/Kezdolap/
Szeretnéd megtanulni hogyan segíthetsz magadon és másokon a hangtálak segítségével egészséged megőrzésében? Tanfolyamok időpontjai, árai itt: http://www.hangmasszazs.hu/tanf/