2014. március 9., vasárnap

Tibeti buddhista oltár 3. rész


Buddhista oltár a tibeti tradíció szerint

Az oltár kapcsolatban van minden érző lény három szent központjával:
 - testünkkel,
 - beszédünkkel, 
 - és tudatunkkal.
A " Három Kapu": Om Ah Hung - test, beszéd, tudat Guru Rinpoche homlokán, torkán és szívén ábrázolva

Ezért az oltár alapja a fent leírt három erőközpontunk három tiszta szimbóluma:
 - Buddha vagy egy buddhista istenség ( Manjushri, Csenrézi, Tara, stb. ) szobra az oltár közepén - a test szimbóluma,
 - Szent szöveg sárga vagy vörös árnyalatú finom anyagba göngyölve a középtől balra - a tiszta beszéd szimbóluma, a Dharma,
 - Sztupa, vagyis szent ereklyetartó az oltár jobb oldalára tegyük - a tiszta tudat, buddha-tudat szimbóluma.
Középen a Buddha, jobbra a sztupa, a könyv a Buddha előtt majdnem középen, inkább enyhén balra
Oltárunkon a három fő tárgyon kívül elhelyezhetünk további Buddha szobrokat, valamint bodhiszattvák és tanvédők képeit.
Fontos!
Oltárunkat mindenképpen magas helyre tegyük, semmiképpen ne a földre  vagy a padlóra.

Tibeti oltár, az asztalon sorakoznak a felajánlások
Ezután következnek a felajánlások:
 - hét felajánlócsészét , melyek minden irány és minden idő Buddháinak tett felajánlásainkat jelentik, reggelenként tiszta vízzel megtöltünk,
 - akár vizet, akár valódi felajánlásokat is használunk, a tudat, a mantra és a mudra által válnak élővé, úgy adjuk, mintha a világ összes értékes gyönyörűségét ajánlanánk fel,
 - az oltáron a vizesedények egymás mellett rizsszemnyi távolságra sorakoznak,
 - a tálkákba különös gondossággal töltsük a vizet: ha túlcsordul, az a morális fegyelemmel való problémát szokta jelenteni, ha azonban sikerül mindegyik felajánlócsészét hibátlanul megtöltenünk, máris az erények halmozásának egy módját sikerült gyakorolnunk.

Oltárcsészék megtöltve víz felajánlással

Ha nemcsak vizet, hanem valódi felajánlásokat is szeretnénk az oltárunkon, akkor a következő a teendőnk, az alábbi jelentéssel
( A hét oltárcsésze jelentése szemből nézve és balról jobbra haladva, az első, második és ötödik csészében van víz, a többiben rizs ) :

 1. , Első tál tiszta víz a budddhák itala, a tudat tisztaságát jelenti,
 2. , Második tál tiszta víz a lábmosást szimbolizálja, a test tisztaságát jelenti,
 3. , Egy tál rizs, közepén virággal a szem számára, a látás általi gyönyörűséget jelenti,
 4. , Egy tál rizs benne füstölővel az orr számára , a szaglás általi gyönyörűség, a Dharma mindent átható kvalitásának szimbóluma,
 5. , Vajmécses következik, ez a negyedik és az ötödik tál közé kerül, a világosság, a szamszára összes fénye beleértve a napot, holdat és a csillagokat,
 6. , Egy tál illatos víz a test mosására, a feltétel nélküli odaadás szimbóluma,
 7. , Egy tál rizs tetején édességgel vagy gyümölccsel az ízlelés gyönyörűségére, a hála szimbólumaként,
 8. , A hetedik tálka rizsre hófehér színű jobbra csavarodó kagylót helyezünk zenefelajánlás szimbólumaként, a fül gyönyörűségére.

A hét csésze a képen és a vajmécsestartó a fenti leírás szerint

Este a tálkákból a vizet a házban vagy a ház körül élő növényekre önthetjük. Ezután töröljük a felajánlócsészéinket szárazra, és fordítsuk őket lefelé. Ha a mécsest estére szeretnénk eloltani, mindenképpen legyezve, vagy elkoppintva tegyük. A rizzsel teli tálkákhoz nem nyúlunk, csak a vizesedényeket töltjük és ürítjuk reggel és este.

Vajmécses tartó tibeti tradícionális díszítéssel

Oltárcsészék lefordítva



Az írást Bokar Rinpoche tanítása alapján készítettem, váljon minden érző lény javára!
Ha épp oltárt szeretnél otthonodba webáruházunkból bevásárolhatsz: http://www.tibetan-shop-tharjay-norbu-zangpo.hu/tibeti_buddhista_oltar_117

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése